Read&react basketbol sisteminin en karmaşık aşaması olan pas&cut basamağı bugünkü yazımın konusunu oluşturacak. Altyapı basketbolunda read&react basketbolunun oynatılması genç basketbolcu adayının taktik gelişiminin yanında bireysel gelişimine de katkı sunmaktadır.
Pas & Cut Aşaması
Read&react basketbolunda aksiyon-reaksiyon en çok pas&cut aşamasında görülmektedir. Basketbol sahasına yerleştirilen noktalar spacing ile aynı anlama gelen iyi hücum dengesini sağlayan saha paylaşım yerleridir.
Dış
bölgedeki 9 nokta, çember altındaki noktayla toplam 10 nokta vardır. Bu noktalar kullanılarak hücum dengesi öğretilir. İçerdeki 6 noktaysa sonraki
aşamalarda öğretilir.
İyi
bir hücum ve saha paylaşımını öğretmek için pas bir mesafe uzağa atıldıktan sonra
aksiyon ve reaksiyon kavramları öğretilir. Read&react basketbolunda paslarla ilgili birkaç temel kuralın gözden geçirilmesi faydalı olacaktır.
Dikkat Edilecek Kurallar
- Spot, spacing, hücum ve nokta aynı şeyi
anlatmaktadırlar.
- Genç basketbolcu adayı; replace cut, give&go, basket cut gibi terminolojiyi öğrenmek zorundadır.
- Read&react basketbolunda pastan sonra basket cut yapılması zorunludur.
- Öncelik
olarak pas atan oyuncunun cut yapmasıyla dış bölgedeki topsuz
oyuncular boşalan noktaları doldurmalıdır. Basketbol sahasındaki noktalar arasındaki
mesafeler hücum oyuncuları için ideal spacing pozisyonunu oluşturmaktadır.
- Genç basketbolcu adayı topa bir nokta uzaktayken rear ve front katın ne olduğunu, nasıl kullanılacağını öğrenmelidir.
- Genç basketbolcu adayı read line'nın ne olduğunu ve nasıl kullanılması gerektiğini öğrenmelidir.
Read&react basketbolunda pas atıldığında otomatik olarak yapılması gereken 2 reaksiyon vardır:
- Basket cut yapılmalı.
- Basket kattan sonra boşalan noktalar doldurulmalıdır. “Replace Cut”
Read&react basketbolu aslında adını "give&go" oynamak amacıyla yapılan
pas&cut’tan alır. Give&go oynanamadığı durumda genç basketbolcu adayı çember altına kadar kat yapmalıdır. Buna "basket cut" adı verilir. Basket kattan sonra genç basketbolcu adayı katı sürdürüp bir
noktada bitirir. Genç basketbolcu adayının gittiği yere göre adı belirlenen bir kat yapmış olur. Bu katlar şunlardır;
V-Cut; köşeden kanada pas verildiğinde
Köşeden kanada pas
atıldıktan sonra genç basketbolcu adayının kendi yerine gelmesine V-Cut adı verilir. Topsuz diğer oyuncular konumlarını korur. Cut
eden oyuncu yerine geldikten sonra kendisi için yeni
opsiyonlar oluşacaktır.
X-Cut; kanattan tepeye pas verildiğinde
Kat eden genç basketbolcu adayı köşeye gittiğinde X-Cut
adını alır. Aslında kat yapan genç basketbolcu adayı, kısa köşede screen yaptıktan
köşeye gider. Ancak genç basketbolcu adayı sistemi öğrenirken basket cut
alışkanlığını kazanması için screen yapılmadan alışkanlığın kazanılmasını istemelisiniz. Topsuz oyuncularsa boş noktaları doldurur.
L-Cut; tepeden kanada pas verildiğinde
Genç basketbolcu adayı boş olan köşelerden birine gitmesine L-Cut
denir. L-cut yapılırken genelde zayıf taraftaki köşe tercih edilmelidir. Çünkü basketbol oynarken top tarafında kalabalık yaratılmak istenmez.
Cross Cut; kanattan köşeye pas verildiğinde
Genç basketbolcu adayının katını zayıf taraftaki köşede bitirmesine “cross cut” denir. Cross kattaki reaksiyon önemlidir. Köşeye pas veren genç basketbolcu adayının savunmanın
önünden geçmek istemelidir. Eğer savunmacı hücum oyuncusunun önünden kat etmesini engellerse bir mücadeleye girmeden kata devam edilir.
Read&react basketbolunda pastan sonra reaksiyon, basket cut olmalıdır. Ancak basket pozisyonu yaratmak için give&go fırsatlarının değerlendirilmesi sistemdeki ana parçalardan biridir. Bu ana nokta oyuncuların taktik gelişimi
açısından çok değerlidir.
Basketbol sahasındaki noktalar formatlara göre dizayn edilmiştir. Bu noktaların aralığı en iyi spacing
temelinde oluşmuştur. Oyuncuların format her değiştiğinde noktaları hatırlatmasında fayda vardır. Tüm formatlarda içerdeki noktalarda bir değişiklik söz konusu
değildir.
Read&react basketbolu öğretilirken 5 dışarda formatıyla başlanmasını ve bu
formatta alışkanlıklar kazanıldıktan sonra 3 dışarda ya da 4 dışarda formatına
geçilmesinde fayda vardır.
Read
Line
Read
Line kavramını kullanmak için 3 sayı çizgisinden faydalanılır. Savunmanın bu çizgiyle
olan bağlantısı hücum oyuncusuna nasıl reaksiyon vermesi gerektiğini
anlatmaktadır. Bir oyuncu için Read Line’ı okuması çok önemli bir özelliktir. Genç basketbolcu adayının oyun bilgisinin gelişmesini ve taktik gelişimini
etkilemektedir.
Toptan
bir nokta uzakta olan hücum
oyuncusu, savunmasının ayağının read
line’nın üzerinde olduğunu gördüğünde basket cut yapmalıdır. Burada “backdoor”
taktik gelişimi söz konusudur. Read line çizgisini okumakla oyuncular şunları elde eder:;
- Savunmanın dışardaki baskısını azaltarak konumu hücumun lehine çevirmek.
- Deny yapan savunma oyuncusunun bir anlık
hatasından dolayı backdoor atak. Savunma oyuncusu hata yapmazsa, “pas&cut
aşaması işler.
Savunma
oyuncusu konsantrasyonunun %10’unu oyuncuya verirken %90’ını topa verir. Bu
nedenle boş bir nokta doldurulurken hücum oyuncusu savunmasına bakmalıdır. Genç basketbolcu
adayının taktik gelişimi adına savunmayı okuma alışkanlığı kazanılır.
Read Line Reaksiyonları
Pas&cut
aşaması her seferinde çift hücum başlar.
- Pastan sonra cut eden oyuncunun give&go oynama fırsatının vardır.
- Give&go oynamak isteyen oyuncunun yerini dolduran genç basketbolcu adayı backdoor atak fırsatı vardır. Buna terminolojide double atak adı verilir.
- Savunma
takımları doğal olarak çemberi savunmak için hücum takımına çok fazla baskı uygular.
Hücum hareketlenmeleri için top tarafından zayıf tarafa doğru agresif pas&cut
yapılması savunmanın hata yapmasına yol açabilir.
- Pas&cut aşamasında yapılan shell offense otomatik olarak takım savunmasının yardımını ve savunma
pozisyonlarını çalıştıracağı için ekstradan savunma rotasyonlarının
çalışılmasına lüzum bırakmayabilir.
Detaylar
Replace cut yapıldığında yay şeklinde cut yapılarak pas alınabilir. Böyle bir
reaksiyonda şut pozisyonu bulunabilir. Yay hareketi read line kavramını
devreye sokar. Bu nedenle V-Cut yaparak pas almak read&react basketbolunda çok
tercih edilmez.
Skip
pas atıldığında, iki yada üç nokta atlanmış olabilir. Skip pas atan oyuncunun cut
etmesine gerek yoktur. Burada pasın gittiği yere bir nokta uzakta olan
oyuncunun savunması read line üzerindeyse basket cut yapar. Skip pas atan
oyuncu için katın gerekmediği iki neden vardır.
- Zayıf
tarafta posttan sayı bulma ihtimali olacağı için kat istenmez.
- Tekrar skip pas yapılabileceği için hazırlıklı beklemek gerekir. Böylece savunma
hareketlendirilir.
Kanattan
köşeye pas verildiğinde fake atılmadan kuvvetli ve pas isteyerek front cut
yapılmalıdır.
Kanattan
köşeye pas verildiğinde savunma oyuncusu deny yaparsa fake yapmadan sadece rear
cut yapılmalıdır.
Başka bir read&react basketbolu yazısında görüşmek ümidiyle, basketbolla kalın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumunuz için teşekkür ederim.
Basketbol ile ilgili fikir alış verişi için iletişime geçebilirsiniz.