Son Saniye Oyunları - 2

 Bu yazıda 2023-24 sezonu euroleague beşinci haftasında Alba Berlin-Milan maçında oynanan müsabakanın son saniye oyununa bakacağız. Son saniyenin bu oyununda Milan uzatmaya gidecek isabetli atış yapamayınca Alba Berlin maçı kazanmayı bildi.

Son Saniye Oyunları


Son Saniye Oyununda Alba Berlin Galibiyeti

Sezona şampiyonluk parolasıyla başlayan Milan yıldız oyuncusu Mirotic'e çizilen son saniye oyununda başarılı şut bulamayınca Alba Berlin maçtan galip ayrıldı.

Son saniye oyunları seyirciye büyük keyif katan taktik ataklardır. Hele hele ev sahibi takımın attığı bu son saniye basketler o gün salona gelen seyircileri basketbol sarhoşluğuyla eve yollar. Aksi olduğu durumda salon adeta ölüm sessizliğine gömülür.

Milan'ın lider oyuncusu Mirotic bu maçta isabetsiz şut atınca, Alba Berlin seyircileri basketbol keyfiyle evine dönmüş oldu.

Son Saniye Basketlerinin Keyfi Hakkında

Son saniye oyunları basketbolda oldukça heyecan vericidir. Son saniye oyunları maçın sonucunu etkiler. Bu anlarda oyunun akışı, yetenekler ve basketbolcuların becerileri büyük önem taşımaktadırlar.

Son saniye oyunları sadece basketbolcular için değil, seyirciler için de heyecan kaynağıdır. Maçın sonucunu etkileyen bu anlar seyirciler için tam bir adrenalin kaynağıdır. Ayrıca basketbolseverler için unutlumaz anlar olarak tarihe geçmektedir.

Alba Berlin-Milan Son 7 Saniye

Alba Berlin oyunun son 7 saniyesine girerken 85-82 öndeydi. Milan mola dönüşünde Alba Berlin'in yarı sahasında topu oyuna sokmak için hazırlık yaptı. Milan şekildeki dizilimle sahaya yerleşti.

Alba-Milan Son Top


Topu oyuna J.Voightman(5) sokması planlandı. Top tarafında kıs köşede N.Melli(2), tepede S.Shields(3) ve high postta N.Mirotic(4) yer aldı. Zayıf taraftaki köşeye K.Pangos(1) yerleşti. Bu maçtaki bazı istatistikler şunlardı:

K.Pangos(1); 5 sayı
S.Shields(3); 25 sayı
N.Mirotic(4); 30 sayı, %42,9 3 sayılık atış (3/7) 
J.Voightmann(5); 5 sayı

Son saniye oyununun ilk atağında 2 ve 4 sıralı perdeleme yaparak 3 numaranın kısa köşede pas alarak çembere gitmesini planladı. Bu olmayınca oyun aşağıdaki gibi devam etti.

Alba-Milan Son Saniye Oyunu

İkinci atak fırsatı olarak 4 numara 2 numaranın tepede pas alması için screen yaptı. Ancak pas gerçekleşmeyince son saniye oyunu aşağıdaki gibi devam etti.

Alba-Milan Son Saniye Oyunu

Alba-Milan Son Saniye Oyunu


4 numara perdeleme yaptıktan sonra dışarı açılarak (pop out) pas aldı. Ardından sol kanada doğru dribling yaparak şut attı. Topu oyuna sokan 3 numaraysa tepeye koştu. Hücum takımı alternatif şutlar için böylece iyi bir spacing kurmuş oldu.

4 numarayla belirtilmiş olan N.Mirotic'in şutu girmeyince savunma ribaundunu Alba Berlin alarak maçtan galip ayrıldı. Herhalde seyirci bu maçtan sonra zafer sarhoşluğuyla salondan ayrılmıştır.

Alba Berlin-Milan Maçının Son Saniye Oyunu Videosu

Yukarıda anlattığım son saniye oyununu aşağıdaki videodan tekrar izleyebilirsiniz.


Son saniye oyunlarının verdiği keyifle basketbolla kalmanızı dilerim.
spacer

Read&React Basketbolu | Dairesel Hareketi Anlamak

Read&react basketbolunda dairesel hareketi anlamak için sadece drive yapmaktan söz edilmez. Çünkü penetre herhanig bir hücumun organik parçasıdır. Drive yapıldığı zaman hücumun sonu geldiği düşünülebilir.

Basketolda drive konusu başlı başına analiz edilmesi gerekir. Genç basketbolcu adaylarının başarılı drive yapmaları için çok tekrar yaparak farklı becerilerini mutlaka geliştirmeleri gerektiğini buradan çıkarabilirsiniz.
 
Circle Movement in Read&React Basketball

Read&React Basketbolunda Dairesel Hareketi Anlamak

Read&react basketbolu drive yapıldığında sadece hücumun bitmesiyle ilgilenmez. Dairesel hareket aşamasında hücumun nasıl devam ettiğiyle ilgilenir. Dairesel hareketi anlamak için penetre başarısız olduğunda, pas yapılamadığında ve şut atılamadığında oyunun nasıl işleyeceğini gösterir. 

Read&react basketbolunda dairesel hareketi anlamak için bu konunun üzerinde duracağım.

Read&React Basketbolundaki Dairesel Hareketin Sebebi

Read&react basketoblunda drive ile sadece hücumun bittiğine bakmayacağız. Devamının nasıl olacağına bakarak dairesel hareketi anlamaya çalışacağız. Dairesel hareketin 3 nedeni vardır. Bunlar: Temel, gelişkin ve ileri seviye nedenlerdir.

Temel Nedeni

Hareket eden hücum oyuncularının savunulması daha zor olmaktadır. Sabit duran bir oyuncuya nazaran hareket eden bir oyuncunun zorluğu şüphesiz aynı olmayacaktır.

Gelişkin Nedeni 

Savunmanın rotasyonu ve yardımı dairesel harekete göre ters yöndedir. Bundan dolayı savunmanın işi oldukça zorlaşmaktadır.

İleri Nedeni

Penetreci başarısız olursa ya da sayı bulma fırsatı üretemezse ne olur? Penetreci başarısız olduğu durumlarda Read&React basketbolu başka bir aşamayla devam eder. Bu durum tüm oyuncuların noktalarda olmasını zorunlu kılar.

Aşamaların ve hareketlerin sürekli olması için tüm basamaklar bir noktadan başlayıp bir noktada bitmektedir. Dairesel harekette topsuz oyuncular topun aksiyonuna göre bir tane reaksiyona sahip olurlar. 

Penetre eden bir oyuncunun bıraktığı nokta pas&cut aşamasındaki kurallara göre doldurulmalıdır. Bu yüzden, dairesel hareketin yönü doğal pas tarafına doğru olmaktadır.

Dairesel harekette herkes bir yöne hareket ettiğinden penetrenin başarısız olduğu durumda topun çıkabileceği boş bir nokta olur. Bu nokta genelde doğal pas noktasının boşaltıldığı yerdir. 

Dairesel hareketi anlamak için penetreci başarısız olduğunda ona daha iyi bir seçenek sunulduğunun anlaşılmalıdır. Dairesel harekette penetreci başarısız olursa bir aksiyonun bir noktadan başlatıp bir noktada bitirilmesini sağlar. Sonra yeni bir atak seçilerek hücumun akışı devam ettirilebilir.

Dairesel hareketi anlayan genç basketbolcu adayları basketbol sahasında oynanması gereken basketbolu da kavramaya başlayacaktır. Dairesel hareketi anlamak basketbol gelişimi için zor bir eşiği atlamak demektir.

Başka bir yazıda buluşana kadar basketbolla kalın.
spacer

Son Saniye Oyunları - 1

 Bu seri yazılarımda euroleague basketbolunda oynanmış son saniye kenar oyunlarını kaleme almak istiyorum. Maç topu olan son saniye oyunları basketbola büyük heyecan katmaktadır. 

SLOB Son Top

Son Saniye Oyunları

Basketbol literatüründe kenar oyunları "side line out of bounds"un kısa ismi olan SLOB terimi kullanılmaktadır. Biz ise çoğunlukta "kenar oyunu" terimini kullanırız.

Basketbol literatüründe dip oyunlarıysa "baseline out of bounds"un kısa ismi olan BLOB terimi kullanılmaktadır. Biz genelde bu oyunlara "dip oyunu" adını vermekteyiz.

Kenar ve dip oyunları maçın sonucuna tesir eden toplar olunca kusursuz basketbol oyununa heyecan katmaktadır. Bu serideki yazılarımda euroleague 2023-24 sezonunda oynanmış olan son top olan son saniye oyunlarını heyecanlarını analiz edeceğim.

İlk örneklerimiz euoraleague 1. haftasında V. Bologna-Zalgiris Kaunas ve Baskonia-Real Madrid arasındaki maçlardan olacak.

Son Saniye Oyunları Hakkında

SLOB ve BLOB oyunları, kenar oyunları olarak bilinir. Maça etki eden toplar olduğunda SLOB ve BLOB taktikleri basketbol oyuna büyük heyecan katmaktadır.

SLOB ve BLOB oyunlarının genel olarak nasıl yapıldığıyla ilgili bir yazıyı ilerde kaleme alacağım. Top oyuna sokulduğunda ne yapılır, nelere dikkat edilmelidir, temel prensipler neler olmalıdır gibi sorulara yanıt arayacağız.

Şimdilik euroleague'de oynanmış olan son top taktiklerine bakalım. Oyunların sonunda atışın başarılı ya da başarısız mı olduğunu vurgulayacağım. 

Şimdi son saniye oyunlarından 2 örneğe bakalım.

1. Virtus Sagafredo Bologna - Zalgiris Kaunas 

2023-24 sezonu euroleague 1. haftasında Bologna'da oyanan maçta oyunun son 3.8 saniyesinde ev sahibi Bologna topu hücum sahasında kenardan oyuna sokmak için hazırlık yaptı.

Son topu oynayan oyuncuların istatistiki verileriyse şöyleydi:

G - 00 - M. James - 12 sayı - 9 asist - 22 verimlilik (en iyi verimlilik puanı)
G - 23 - D. Hacket - 7 sayı
G - 3 - M. Belinelli - 7 sayı
F - 21 - T. Shengelia - 17 sayı
P - 25 - O.Mickey - 18 sayı (en skorer) - %100 3 sayı oranı

SLOB oyunu aşağıdaki gibi yapılmak istendi. 

Bologna-Zalgiris f1

V.Blogna sahada 4 kısa oyuncuyla yukarıdaki gibi dizilim gerçekleştirdi.


Top tarafından yapılan back screenle pas bulunamayınca oyun devam etti.


Devam eden oyunda M. Bellineli(3)'ye flare pick yapıldı. Ancak bu fırsata pas altılamadı. Flare pick yapıldığında D.Hacket(2) çembere yaklaşarak pozisyon yaratmak istedi.


Son aşamada O.Mickey(5) ve D.Hacket(2) arasında yer değişikiliği yapıldı. Aynı anda T.Shengelia(4) kısa köşeye açılarak 2'nin şut bulması için alan açtı.


Ancak Virtus Bologna'nın yıldız oyuncusu M.James(1) topu kenardan oyuna sokmaya çalışırken savunma topu engelleyerek. Son top atağını savunmayı başardı.

2. Baskonia Vitoria Gasteiz - Real Madrid

Euroleague 1. haftasında Baskonia'da oynanan müsabakada geçen yılın şampiyonu Real Madrid 77-79 önde girdi. Ancak son 7,4 Baskonia topu hücum yarı sahasında kenardan oyuna sokmak için mola kullandı.

Bu maçın kişisel istatistikleriyse şu şeklideydi:

G - 0 - M. Howard - 5 asist - 10 sayı
F - 9 - V. Marinkovic
F - 24 - M. Costello - 16 sayı (takımın en skoreri) - %60 3 sayı
P - 95 - C. Moneke - 22 verimlilik (takımın en iyisi) - 13 sayı
G - 1 - N. Mannion - 13 sayı


Baskonia son topu kullanmak için yukarıdaki gibi bir dizilim gerçekleştirdi. 3 kısa ve 2 uzunla basketbol sahasında yerlerini aldılar.


High postta pivot M.Castello(5) yer aldı. Karşısına M.Howard(19), pivot C.Moneke(5) ve guad N.Mannion(2) karşılıklı yerleşerek baklava şekliyle tepede pozisyon alındı. Topu oyuna sokan V.Marinkovic(3) sokmaya hazırlandı.

2 ve 5 çapraz koşuyla başladı. 2 kısa köşeye, 5 top tarafındaki köşeye gitti. Aynı anda 1 ise 4'ün solundan çembere kadar bir koşu gerçekleştirdi. Bu koşularda herhangi bir pas atılmayarak oyun devam etti.


Kenar oyunun devamında high posttaki 4 down pick yaparak 1 numaranın tepeye çıkarak pas almasını sağladı.


Tepeden pas alan 1 numara sola doğru dribling yaparak ilerledi. Bu esnada 2 kısa köşeden dışarı açılırken, 3 dış atış çizgisine gelerek oyuna girdi.


Dribling yaparak şut pozisyonu yakalayan M.Howard(1) şutunu kaçırdı. Savunma ribaundunu Real Madrid alınca başarısız bir son saniye oyunu gerçekleşmiş oldu.

Son Saniye Oyunlarının Görüntüleri

Bologna-Zalgiris son 3,8 saniye...


Baskonia-Real Madrid son 7,4 saniye...






spacer

Penetreyi Geliştirecek 2 Drill

 Basketbol eğitiminin bu yazısında genç basketbolcu adayları için penetreyi geliştirecek 2 drillden söz etmek istiyorum. Genç basketbolcu adayları için penetre edebilmek onların bireysel gelişimi için çok önemlidir.

Basketbol Drill

Penetrenizi Geliştirmeye Yarayan 2 Drill

Genç basketbolcu adaylarının penetrelerinin gelişimi onların bireysel gelişimine direkt etki etmektedir. Genç basketbolcu adayları 1e1 oynamayı başardıklarında basketbol derinliklerine doğru yol alma evresine girmeleri demektir.

Bundan dolayı penetreyi geliştirecek 2 drilli bu yazıda genç basketbolcu adaylarıyla paylaşmak istiyorum. Penetrenizin gelişmesini istiyorsanız üçlü tehdit konusuyla başlamınızı öneririm. Üçlü tehdit yazısına tıklayarak bilgi alabilirsiniz.

Penetrenizi Geliştiren 2 Drill Hangileridir?

Penetrenizi geliştirecek 2 drillin adı 2 Nokta Arası Atak ve Atak Reaksiyonudur. Her iki drillde de amaç savunmanın boşluğuna atak yaparak çembere gitmektir. Böylece genç basketbolcu adayları yavaş yavaş savunmayı okumayı öğrenirler. 

Penetreyi geliştirecek olan 2 drillde de yarı sahadan sonra daraltılmış dar alanda tam sahada 1e1 oynayarak hem savunma hem hücumdaki temel becerilerinizi geliştirmek için bol bol pratik yapmak fırsatınız olacaktır.

2 Nokta Arası Atak

Drill: 2 Nokta Arası Atak

Penetreyi geliştirmeye yarayan drillerden biri 2 nokta arası atak alıştırmasıdır. Bu alıştırmayı şöyle uygulayabiliriz.
  1. Savunma oyuncusu 2 kuka arasında yer alır.
  2. Savunma oyuncusunun karşısında toplu hücum oyuncusu vardır.
  3. Savunma oyuncusu sağındaki ya da solundaki kukaya eliyle dokunarak tekrar topun karşısına geçmeyi hedefler.
  4. Savunma bir kukaya temas için harekete başladığı anda diğer kukanın arkasından driblingle geçerek potaya atak yapmalıdır.
  5. Hücum oyuncusunun amacı savunmaya yakalanmadan çembere kadar gitmek olmalıdır.
  6. Çembere atak yapıldıktan sonra yan çizgiyle faul çizgisi arasındaki dar alanda tam sahada 1e1 oynanır.
  7. Tam saha 1e1 başlarken hücum ve savunma rollerini değiştirir.
  8. Tam saha 1e1 başlamadan önce check out yapılarak hücum başlar.
  9. Drill yarı sahada ve tam sahada tam performans gösterilerek yapılmalıdır.
  10. 1e1 oynayacak genç basketbolcu adaylarının beceri düzeyleri aynı olursa, gelişimleri daha hızlı olacaktır.

Atak Reaksiyonu

Drill: Atak Reaksiyonu

Genç basketbolcu adaylarının penetresini geliştirecek ikinci drill Atak reaksiyonudur. Bu alıştırmada hücum oyuncusu savunmayı okuyup doğru yöne atak yapmasını geliştirecektir.

Atak reakisoyonu drillinde savunma ve hücum oyuncusu arasında 1 kuka bulunur. Savunma oyuncusu kukanın sağından ya da solundan hücum oyuncsuna atak yapar. 

Hücum oyuncusu dribling yaparak savunma oyuncusunu atağını bekler. Savunma oyuncusunun atak yaptığı yönün tersine çembere atak yapmalıdır.

Bir önceki drillde olduğu gibi yine daraltılmış dar alanda tam saha 1e1 oynanır.

Genç basketbolcu adayları bilmelidir ki, 1e1 becerinizi hücum ve savunmada geliştirdikçe gelişiminiz sağlıklı bir yol alacaktır. Bunun için özellikle off sezonda 1e0 becerilerinizi geliştirmek için çok çalışmalısınız.

Genç basketbolcu adaylarının bireysel gelişimi için faydalı olan penetreyi geliştirecek 2 drill uygulamalarında başarılar diliyorum.

Basketbolla kalın.


spacer

Bir Basketbol Maçı Nasıl Başlar?

Bu yazımda basketbola daha yeni başlayan küçük oyuncular için birkaç bilgi vermek istiyorum. Bir basketbol maçı nasıl başlar? Bu sorunun yanıtını arayacağız.

Basket maçı nasıl başlar?

Basketbol Maçı Nasıl Başlar?

Bir basketbol maçı;
  1. Hava atışıyla başlar.
  2. Her iki takımda birer oyuncu orta yuvarlağın içerisindeki yarı saha çizgisinde durur.
  3. Hakem iki oyuncu arasında hava atışı yapar.
  4. Hava atışı sırasında diğer oyuncular orta yuvarlağın için hariç istedikleri yerde durabilirler.
  5. İki oyuncu sıçrayarak topu takım arkadaşlarına vermek için topa elleriyle vururlar. Hava atışı yapıldığında topun tutulması kurallara aykırıdır. Oyuncular hava atışında topa yanlızca parmaklarıyla vurarak takım arkadaşlarına göndermelidir.
  6. Hakem topu her iki oyuncu arasında olacak şekilde havaya atmalıdır. Top bir oyuncuya doğru gitmemelidir. Hava atışında yer alacak oyuncularsa rakip oyuncunun üzerine doğru sıçrayamazlar. Hava atışındaki oyuncular yukarı doğru dik şekilde sıçramalıdır.

Hava Atışından Sonraki Durum

Hava atışından sonra topu kontrol eden takım ısınma yaptığı potaya hücum eder. Bir basketbol maçının içerisinde hücumun yönü bu şekilde belirlenir. Top dışarı çıktığında ya da faul olduğunda hakemin eliyle göstereceği taraf topun o yöne hücum eden takımda olacağı anlamına gelir.

Faul olduğunda ya da top dışarı çıktığında hücum yapacak takım topu yan çizgi veya dip çizgiden oyuna sokarak maçı devam ettirir.

Hava atışından sonra paylaşılmayan top olduğunda hücum sırası şöyle belirlenir. Hava atışını kazanamayan takım paylaşılmayan top olduğunda hücum sırasına sahip olur. Böylelikle hücum sırası değişerek tüm maç boyunca devam eder.

Hücum Sırası Değişikliği

Hücum sıraları hava atışından sonra masa hakemlerinin masasında bir ok konarak belirlenir. Paylaşılmayan toplarda hücum sırası değiştiğinde okun yönü de değiştirilir. Hücum yönünü belirleyen okun yönü periyot başlarken değiştiği diğer anlardır.

Basketbolda hücum sırası bu şekilde belirlenir. Basketbolda hücum sırasının bu kuralların dışında değiştiği durumlar şunlardır:
  1. Top kaybı olduğunda
  2. Savunma ribaundu alındığında
  3. Sayı olduğunda
Yukarıdaki durumlarda hücum yönü değişir fakat hücum yönünü belirleyen ok değişmez. Hücum ribaundu alındığı durumdaysa hücum yönü aynı kalmaktadır.

Görüldüğü üzere basketbolda sırasıyla hücum yapılır. Ancak savunmaların, ribauntların, top kayıpların, sayıların sonuçlarında kazanan ya da kaybeden takım belli olmaktadır.

Bir basketbol maçının nasıl başladığına dair umarım iyi bilgiler aldınız. Basketbolun başka bir yazısında görüşmek umuduyla basketbolla kalmanızı dilerim.
spacer