Bu yazımda read&react basketbolunda penetre aşamasındaki dairesel hareketin ne olduğuna bakacağız. Read&read basketbolunda toplu oyuncu drive ettiği zaman topsuz oyuncuların reaksiyonuna dairesel hareket denmektedir. Peki topsuz oyuncuların reaksiyonu nelerdir?
Penetre Aşamasındaki Dairesel Hareket
Read&React basketbol sisteminin penetre aşaması basit bir şekilde
açıklanabilir. Topsuz oyuncuların penetre’nin yönüne doğru birer nokta
kayarak rotasyona girilmesine dairesel hareket denir. Yani penetre eden oyuncu; sağdan drive ediyorsa topsuz oyuncular bir pozisyon sağa, soldan drive ediyorsa topsuz oyuncular bir pozisyon sola doğru kayarak rotasyon yaparlar.
Bu reaksiyon dış oyuncular için söz konusudur. Pivotları penetre aşamasındaki reaksiyonlarını sonraki aşamada konuşulacak bir konudur. Read&react basketbolunun penetre aşamasında perimeter oyuncuların reaksiyonları bu yazının ana konusudur. Penetre aşaması bütün formatlarda aynı şekilde yapılır. 5 dışarda, 4 dışarda veya 3 dışarda fark etmez. Drive olduğunda dairesel hareket aynıdır.
Şekil: Dairesel Hareket
Topu savunan oyuncunun geçildiği yöne doğru rotasyon yapılır. Buna terminolojide “Circle Move” ya
da Dairesel Hareket adı verilmektedir. Yani dış oyuncular topun yönüne doğru
bir pozisyon kayarak dairesel harekete
girerler.
Şekil: Dairesel Hareket Yönü
Dış Oyuncuların Dairesel Hareketi
Dış oyuncular topun hareketini okuyarak bir iletişim içinde
olmalıdır. Read&React basketbolu penetre aşamasındaki dairesel hareketi bir uyum içerisinde işletir.
Topsuz dört oyuncu da topun
hareketini okuyarak bir reaksiyon gerçekleştirir. Top hareket ettiğinde karar
vermeleri gerekir. Erken karar vermeleri durumunda dengeli spacing bozulabilmektedir.
Penetre aşamasında drive yapılmasındaki hareketlerin bir stratejisi vardır. Dairesel hareket.
Neden Dairesel Hareket
Dairesel hareketin yapılmasının 3 nedeni vardır. Bunlar;
- Genç basketbolcu adaylarının çoğu drive olduğunda sadece durup izliyor. Oysa topsuz oyuncuların dairesel hareket reaksiyonunu
yapması hücum için dengeli iyi bir pozisyon oluşturduğu için dairesel hareket yapılmalıdır.
- Penetre aşamasında drive olduğunda savunma rotasyona girdiğinde sayı bulma opsiyonları
oluşacaktır.
- Read&react basketbolundaki penetre aşamasında drive yapan genç basketbolcu adayı basit kararlar almalıdır. Hücum
oyuncusu penetre ederken belirleyici ve agresif olmalıdır.
Dairesel Hareketin Kazanımları
Penetre aşamasında drive olduğunda deliciliği yapan oyuncu 4 şey kazanır.
- Çembere doğru penetre koridorunun açılmasını sağlar.
- Savunmada yardım jump to the ball yapan oyuncuyla
gelirse kolay atılabilecek pas kanalı meydana gelir.
Şekil: Yardıma Kolay Pas
- Pasın tehdidi. Savunmanın dış ve iç tarafı aynı anda korumasını zorlar. Burada postun
slide yapması avantaj sağlar. Post kaymaları sonraki aşamalarda ele
alınacaktır.
Şekil: Doğal Pas
- Topun arkasındaki güvenlik
noktası. Eğer savunma penetreyi durdurup pas kanallarını kapatırsa, güvenlik
noktasına hareket etmek yarar sağlar. Topsuz oyunun en temel bilgisi güvenlik noktasının doldurulmasıdır. Penetreye başlanan nokta savunmada bir boşluk bırakır. Teknik olarak stopla geriye pivot yaparak penetrenin başladığı noktaya pas verilir.
Şekil: Güvenlik Noktası
Temel basamaklarda dairesel hareketlere verilen paslar, en çok bu
aşamada fayda sağlar. Böylece temel post hareketleri ve baseline penetreyle sistemin
%90’ı tamamlanır. Gelişmiş post hareketlerinin eklenmesinin ardından da
sistemin %100’ü tamamlanır.
Penetre yapan oyuncu takım arkadaşlarının nerede olduğunu bilmelidir.
Takım arkadaşlarına bakmadan nerede olduğunu bilmelidir. Savunmanın nasıl yardıma geldiğini görüp karar
vermelidir. Böylece her türlü savunmaya karşı hazırlık olur. Bu aşama tüm
formatlarda oynanabilir ve dışardaki genç basketbolcu adaylarına fayda sağlar.
Penetre Aşamasındaki Dairesel Hareketin Detayları
1. Read&react basketbolunda 5 dışarda formatında karşılaşılan iki ana sorun vardır. Eğer
kanattan baseline penetre yapılırsa, köşedeki oyuncunun rotasyonun yarattığı
sorun şöyle çözülür.
Penetre eden oyuncu faul line üzerinde bir noktadan
drive ederse köşedeki oyuncu rotasyona girebilir. Faul çizgisinin altında
penetre başlarsa o zaman da köşedeki oyuncu olduğu yerde kalmalıdır. Köşedeki
oyuncunun ne zaman gideceğini ne zaman kalacağını iyi öğrenmesi gerekir. Çünkü
burada yeni bir alışkanlık söz konusudur.
Şekil: Penetre-Köşe Reaksiyonu
2. Eğer tepeden penetre yapılırsa, köşedeki oyuncu diğer köşeye gidecek
kadar hızlı olamayacağından kısa köşeye gitmesi gerekir.
3. Read&react basketbolunda penetre aşamasında 1e1 oynanacağı zaman topsuz hücum oyuncuları dairesel hareket yaparak şut atmak için hazır
halde olmalıdır.
4. Penetre yapan oyuncu yön değiştirirse, topsuz oyuncular da aynı
şekilde yön değiştirip rotasyona girmelidir. Doğrular yapıldıkça alışkanlıklar otomatikleşmeye başlar.
5. Read&React basketbol sisteminde bir oyuncu penetre ettiğinde,
bazen savunma topu durdurur. Bu durumda penetreci reverse pivot yaparak
güvenlik noktasına bakmalıdır.
6. Drive olana kadar dairesel hareketin beklenmesinin sebebi
oyuncuların penetre ve pastan sonra pas&cut aşamasının pozisyonunu
oluşturmasıdır.
Read&React basketbol sisteminde bu aşama içerdeki ve dışardaki
oyunculara fayda sağlar. Penetre aşamasının sonuç vermediği durumlarda sonraki
aksiyona geçilir. Oyuncular ne kadar çok aksiyon-reaksiyon yaparlarsa alışkanlıkları
o kadar çabuk otomatik olmaya başlar.
Aşamadan aşamaya geçişte oyunun oynanması öğrenilmelidir. Bunu yapmak
için savunma olmadan yapılacak kombine çalışmalar oyuncuların reaksiyonlarını
geliştirecektir.
Basketbol eğitiminin bu serisinde Read&React Basketbol sisteminin
Penetre aşamasındaki dairesel hareket hakkında konuştuk. Penetre aşamasıyla birlikte özellikle 5-dışarda
formatında basketbol oynanmaya başlanacağı için taktik gelişiminiz hız kazanmaya
başlayacaktır.
Sonraki aşamada görüşene kadar basketbolla kalın.
Devamını Oku...