Read&React Basketbolu | Penetre Aşamasında Dairesel Hareket

Bu yazımda read&react basketbolunda penetre aşamasındaki dairesel hareketin ne olduğuna bakacağız. Read&read basketbolunda toplu oyuncu drive ettiği zaman topsuz oyuncuların reaksiyonuna dairesel hareket denmektedir. Peki topsuz oyuncuların reaksiyonu nelerdir?

Read&React Basketbol-Penetre Aşaması

Penetre Aşamasındaki Dairesel Hareket


Read&React basketbol sisteminin penetre aşaması basit bir şekilde açıklanabilir. Topsuz oyuncuların penetre’nin yönüne doğru birer nokta kayarak rotasyona girilmesine dairesel hareket denir. Yani penetre eden oyuncu; sağdan drive ediyorsa topsuz oyuncular bir pozisyon sağa, soldan drive ediyorsa topsuz oyuncular bir pozisyon sola doğru kayarak rotasyon yaparlar.


Bu reaksiyon dış oyuncular için söz konusudur. Pivotları penetre aşamasındaki reaksiyonlarını sonraki aşamada konuşulacak bir konudur. Read&react basketbolunun penetre aşamasında perimeter oyuncuların reaksiyonları bu yazının ana konusudur. Penetre aşaması bütün formatlarda aynı şekilde yapılır. 5 dışarda, 4 dışarda veya 3 dışarda fark etmez. Drive olduğunda dairesel hareket aynıdır.

Şekil: Dairesel Hareket
Read&React Basketbol-Circle Move


Topu savunan oyuncunun geçildiği yöne doğru rotasyon yapılır. Buna terminolojide “Circle Move” ya da Dairesel Hareket adı verilmektedir. Yani dış oyuncular topun yönüne doğru bir pozisyon kayarak dairesel harekete girerler.

Şekil: Dairesel Hareket Yönü
Dairesel Hareketin Yönü

Dış Oyuncuların Dairesel Hareketi


Dış oyuncular topun hareketini okuyarak bir iletişim içinde olmalıdır. Read&React basketbolu penetre aşamasındaki dairesel hareketi bir uyum içerisinde işletir.

Topsuz  dört oyuncu da topun hareketini okuyarak bir reaksiyon gerçekleştirir. Top hareket ettiğinde karar vermeleri gerekir. Erken karar vermeleri durumunda dengeli spacing bozulabilmektedir.

Penetre aşamasında drive yapılmasındaki hareketlerin bir stratejisi vardır. Dairesel hareket. 


Neden Dairesel Hareket


Dairesel hareketin yapılmasının 3 nedeni vardır. Bunlar;

  1. Genç basketbolcu adaylarının çoğu drive olduğunda sadece durup izliyor. Oysa topsuz oyuncuların dairesel hareket reaksiyonunu yapması hücum için dengeli iyi bir pozisyon oluşturduğu için dairesel hareket yapılmalıdır.
  2. Penetre  aşamasında drive olduğunda savunma rotasyona girdiğinde sayı bulma opsiyonları oluşacaktır.
  3. Read&react basketbolundaki penetre aşamasında drive yapan genç basketbolcu adayı basit kararlar almalıdır. Hücum oyuncusu penetre ederken belirleyici ve agresif olmalıdır.

Dairesel Hareketin Kazanımları


Penetre aşamasında drive olduğunda deliciliği yapan oyuncu 4 şey kazanır.

  • Çembere doğru penetre koridorunun açılmasını sağlar.
  • Savunmada yardım jump to the ball yapan oyuncuyla gelirse kolay atılabilecek pas kanalı meydana gelir.

Şekil: Yardıma Kolay Pas
Read&React Basketbol-Doğal Noktaya Pas


  • Pasın tehdidi. Savunmanın dış ve iç tarafı aynı anda korumasını zorlar. Burada postun  slide yapması avantaj sağlar. Post kaymaları sonraki aşamalarda ele alınacaktır.

Şekil: Doğal Pas
Read&React Basketbol-Doğal Penetre Pası


  • Topun arkasındaki  güvenlik noktası. Eğer savunma penetreyi durdurup pas kanallarını kapatırsa, güvenlik noktasına hareket etmek yarar sağlar. Topsuz oyunun en temel bilgisi güvenlik noktasının doldurulmasıdır. Penetreye başlanan nokta savunmada bir boşluk bırakır. Teknik olarak stopla geriye pivot yaparak penetrenin başladığı noktaya pas verilir.

Şekil: Güvenlik Noktası
Read&React Basketbol-Güvenlik Noktası


Temel basamaklarda dairesel hareketlere verilen paslar, en çok bu aşamada fayda sağlar. Böylece temel post hareketleri ve baseline penetreyle sistemin %90’ı tamamlanır. Gelişmiş post hareketlerinin eklenmesinin ardından da sistemin %100’ü tamamlanır.

Penetre yapan oyuncu takım arkadaşlarının nerede olduğunu bilmelidir. Takım arkadaşlarına bakmadan nerede olduğunu bilmelidir. Savunmanın nasıl yardıma geldiğini görüp karar vermelidir. Böylece her türlü savunmaya karşı hazırlık olur. Bu aşama tüm formatlarda oynanabilir ve dışardaki genç basketbolcu adaylarına fayda sağlar.

Penetre Aşamasındaki Dairesel Hareketin Detayları


1. Read&react basketbolunda 5 dışarda formatında karşılaşılan iki ana sorun vardır. Eğer kanattan baseline penetre yapılırsa, köşedeki oyuncunun rotasyonun yarattığı sorun şöyle çözülür. 

Penetre eden oyuncu faul line üzerinde bir noktadan drive ederse köşedeki oyuncu rotasyona girebilir. Faul çizgisinin altında penetre başlarsa o zaman da köşedeki oyuncu olduğu yerde kalmalıdır. Köşedeki oyuncunun ne zaman gideceğini ne zaman kalacağını iyi öğrenmesi gerekir. Çünkü burada yeni bir alışkanlık söz konusudur.

Şekil: Penetre-Köşe Reaksiyonu
Read&React Basketbol-Penetrede Köşe Reaksiyonu1

Read&React Basketbol-Penetrede Köşe Reaksiyonu2



2. Eğer tepeden penetre yapılırsa, köşedeki oyuncu diğer köşeye gidecek kadar hızlı olamayacağından kısa köşeye gitmesi gerekir.

3. Read&react basketbolunda penetre aşamasında 1e1 oynanacağı zaman topsuz hücum oyuncuları dairesel hareket yaparak şut atmak için hazır halde olmalıdır.

4. Penetre yapan oyuncu yön değiştirirse, topsuz oyuncular da aynı şekilde yön değiştirip rotasyona girmelidir. Doğrular yapıldıkça alışkanlıklar otomatikleşmeye başlar.

5. Read&React basketbol sisteminde bir oyuncu penetre ettiğinde, bazen savunma topu durdurur. Bu durumda penetreci reverse pivot yaparak güvenlik noktasına bakmalıdır.

6. Drive olana kadar dairesel hareketin beklenmesinin sebebi oyuncuların penetre ve pastan sonra pas&cut aşamasının pozisyonunu oluşturmasıdır.

Read&React basketbol sisteminde bu aşama içerdeki ve dışardaki oyunculara fayda sağlar. Penetre aşamasının sonuç vermediği durumlarda sonraki aksiyona geçilir. Oyuncular ne kadar çok aksiyon-reaksiyon yaparlarsa alışkanlıkları o kadar çabuk otomatik olmaya başlar.

Aşamadan aşamaya geçişte oyunun oynanması öğrenilmelidir. Bunu yapmak için savunma olmadan yapılacak kombine çalışmalar oyuncuların reaksiyonlarını geliştirecektir.

Basketbol eğitiminin bu serisinde Read&React Basketbol sisteminin Penetre aşamasındaki dairesel hareket hakkında konuştuk. Penetre aşamasıyla birlikte özellikle 5-dışarda formatında basketbol oynanmaya başlanacağı için taktik gelişiminiz hız kazanmaya başlayacaktır.

Sonraki aşamada görüşene kadar basketbolla kalın.

spacer

Read&React Basketbolu | Noktaya Dribling

Read&React basketbolunda noktaya dribling aşaması önemlidir. Çünkü savunmanın baskısını azaltmanın bir yolu olmakla birlikte noktaya dribling, zone atak temellerini oluşturur.

Noktaya Driblingi Read&React

Noktaya Dribling

Read&React Basketbol Sisteminde noktaya dribling aşamasını göstermek teknik bir durumdur. Çünkü savunmayı okumayı öğreten bir aşamadır. Noktaya dribling basamağı savunmanın baskısını azaltır. Yeni sayı bulma opsiyonları yaratır. 

Noktaya dribling basamağı pas&cut aşamasına benzer. Pas&Cut basamağı ve Noktaya dribling aşaması  basket cut atağını başlatıp perimeter bölgedeki noktaların doldurulmasını sağlar.

Read&React basketbolundaki ilk aşamada öğretilen read line kuralıyla noktaya dribling aşamasının bir ilişkisi vardır. Eğer bir oyuncu noktaya dribling yaparsa noktada bulunan genç basketbolcu adayı basket cut yapmalıdır. Herhangi bir tepki göstermeden sadece potaya cut etmelidir. 

Basket cut yapmak kasıtlı yada tesadüfi bir reaksiyon değildir. Oyuncu burada basket cut yapmazsa spacing düğümlenir. Oysa amaç spacing dengesini korumaktır.

Şekil: Noktaya Dribling
Dribble at

Noktaya Dribling Aşamasında Neler Yapılabilir?

Topa sahip olan oyuncunun noktaya driblign aşamasında biraz daha disiplinli olması gerekir. Alacağı kararda, aksiyonda veya seçimde oluşabilecek bir pozisyonda basket opsiyonlarını kullanmalıdır. Genç basketbolcu adayları oyunu okuyarak noktaya dribling aşamasını oynayabilirler. Basket cut yapan oyuncu nasıl davranacağını bilerek give&go oynamayı amaçlamalıdır. 

Eğer pasör pas atamamışsa ilk basamaktaki pas cut pozisyonu oluşmuş olur. Cut eden oyuncu dış noktaları doldurur veya post up yapabilir. Noktalar pas&cut aşamasındaki gibi doldurulur. Bu daha önce kazanılmış benzer alışkanlıkları sürdürmek anlamına gelir. 

Cut eden basketbolcu adayının boşalttığı nokta doldurur. Böylece hücum için rotasyonlar yapılır. Boşalan noktaların doldurulmasıyla yeni opsiyonlar yaratılmış olur.

Topu kontrol eden basketbolcu adayı noktaya driblingi postu beslemek  için kullanabilir.

Read&React Basketbol Sisteminde noktaya driblingin tanımı görüldüğü gibi çok basittir. Oyun içinde kimin cut edeceği kimin cut etmeyeceği kimin noktaları dolduracağı durumlar oluşur. Bu konumlar genç basketbolcu adayları tarafından oynanır.


Detaylar


High posta dribling yapıldığında ne yapılabilir? High postun short corner’a gitmesi gerekmektedir. Diğer oyuncular topun yönüne doğru dairesel hareket yapmalıdır. Dairesel hareket kavramı daha sonraki aşamalarda detaylı anlatılacaktır. 

Pivota pas vermek için bir şans varsa değerlendirilmelidir. Ama ana nokta penetrenin önünün açılması ve topa sahip olan oyuncunun potaya gitmesidir. 

Short corner’a giden post oyuncusunun zayıf taraftan ribaunt pozisyonuna girmesi çok iyi bir ribaunt konumuudur. Eğer post oyuncusu short corner’dan pas alırsa Inverted Jump Stop ile bitiriş yapmalıdır.

Şekil: High Posta dribling


Noktaya Dribling Aşamasında Sonuç Olarak


Basketbol eğitiminin bu serisinde read&react basketbol sisteminin noktaya dribling aşamasından söz ettim. Bu aşama oyun bilginizin gelişmesinde önemli bir role sahiptir. Read&React basketbol sistemini özümsediğinizde hem oyun bilginiz çok gelişecektir hem de taktik gelişiminiz arzu edilen düzeye çıkacaktır.

Bir basketbol müsabakasında oyunu nitelikli okumanız dileğiyle sonraki seride görüşürüz.

spacer

OKULUM SINIFLAR ARASI FUTBOL TURNUVSI | ÇEYREK FİNAL 9C vs 11A

Sınıflar Arası Futbol Turnuvası

 Okulum March Madness Kurtuluş Futbol Turnuvası

Okulum March Madness Kurtuluş sportif turnuvasından futbol branşında çeyrek finalde flash 9C sınıfı rakibi 11A sınıfını ağırladı. Maçı 6-1 kazanan 11A sınıfı çeyrek finale giden taraf oldu.

Sağanak yağış altında oyanan maçta, yağmur maç ilerledikçe hızını arttırdı. Eleme turunda 9C'nin flaş futbolcuları 11H sınıfını 2 fark ile geriye düşmesine rağmen 4-2 yenerek çeyrek finale gelmişti.

Maçın başında 11A sınıfı erken golü bularak 1-0 öne geçti. Yağmurun etkisini arttırmasıyla 11A sınıfı da baskısını arttırmaya başladı. Önce direkleri dövdüler. Sonra da çok müsait pozisyonları cömertçe harcadılar.

Heyecanın Yaşandığı Dakikalar

9C sınıfı oyunu dengeleyip pozisyonlara girdiği sırada kontra ataktan bir gol yiyince maçın ilk bölümü 11A'nın 2-0'lık üstünlüğü oluştu. 9C yediği golün hemen ardından bir penaltı kazandı. Penaltıyı değerlendiremeyen 9C sınıfı 1 dakika sonra golü bularak maçı 2-1'e getirdi.

9C sınıfı beraberliği yakalamak adına baskılarını yoğunlaştırıp, geriyi risk altına aldı. Maçın son 5 dakikasına 4 gol sığdıran 11A sınıfı çeyrek final maçını 6-1 kazanarak futbol müsabakalarında ilk yarı finalist oldu.

Okulum March Madness Sınıflar arası futbol turnuvasında 11A sınıfından Arda, Mikail, Ahmet Hüsrev(2) ve Berat(2)'ın golleriyle şampiyonluk için biz de varız dedi.

Her iki takımın sağanak yağışta göstermiş olduğu sportmenlik davranışları için kendilerine teşekkür eder, 11A sınıfına yarı finalde başarılar dilerim.

Maçtan Bir Kesit



spacer

Read&React Basketbolu | Post Pas&Cut Aşaması

Read&react basketbolunun temel aşamalarından olan post pas&cut aşamasının ne olduğunu sizlere dilim döndüğünce anlatmaya çalışmak istiyorum. Post pas&cut aşamasında genç basketbolcu adaylarının bireysel gelişimi için postun kullanılması ve pivot oyuncuları için bazı ipuçları yer almaktadır.

Read&React Basketbol Sistemi

Post Pas&Cut Aşaması

Read&react basketbolunda post pas&cut aşamasına gelindiğinde basket cut alışkanlığı kazanılmış olmalıdır. Bu nedenle post beslendikten sonra basket cut yapılmalıdır. Bu alışkanlık read&react basketbol sisteminin özüdür.

Post kanattan beslenirse "laker cut high" ya da "laker cut low" yapılır. Pivot oyuncusunun post bölgesinde ne nerede olduğu önemli değildir. Eğer post oyuncusu beslenirse laker cut yapılır. Bu kadar basit.

Şekil: Laker Cut Low/High 

High Post  Hakkında Birkaç Söz?


Oyun kurucu high postu besledikten sonra pivotun sağından ve solundan olmak üzere iki tane cut seçeneği vardır. Terminolojide buna  laker cut right ve laker cut left adı verilebilir. Ama özünde olan şey basket cut yapılmasıdır.

Şekil: Laker Cut Right/Left



Post pas&cut aşamasında önceki basamaklarda edinilen alışkanlıklar kolayca devam ettirilir. Önceki aşamada olduğu gibi oyuncular pas verip basket cut yapar. Basket cut yapıldıktan sonra dışarı çıkarken boş olan noktalar doldurulur. Fakat 4 dışarda 1 içerde formatında dikkat edilmesi gereken şu nokta vardır:

Basket cut yapıldıktan sonra her iki köşe noktasının boş olmasıdır. 

Kanattan post beslendikten sonra bazı soruların yanıtı:


4 dışarda 1 içerde formatında post beslendikten sonra köşede kimse yoksa, ne olursa olsun cut’tan sonra boşalan ballside kanadı doldurulmalıdır. Dışardaki diğer topsuz oyuncular da aynı yöne doğru bir nokta rotasyona girer.

Şekil: Postu besleme-köşe boş


4 dışarda 1 içerde formatında oyun kurucu high postu beslediğinde laker cut left yaparsa, ballside’taki forvet boşalan noktayı doldurur. 

Laker cut right yaparsa zayıf tarafta bulunan guard ve forvet noktasındaki oyuncular boşalan noktaya birer pozisyon kayarak rotasyona girmelidir.

Şekil: High Postun Guard’tan beslenmesi


Post Pas&Cut Aşamasındaki Bazı Detaylar


Post oyuncusu beslendikten sonra laker cut pivota yakın yapılırsa, pivotun savunması otomatik olarak her iki oyuncuyu da kontrol edebilir. 

O yüzden kural olarak eğer laker cut high yapılıyorsa faul çizgisi kesilerek cut yapılmalıdır. Laker cut low yapılıyorsa short corner’a temas edilerek cut yapılmalıdır. 

Post oyuncusu topu çenesinin altında kollarıyla koruyarak sıkıca tutup cut yapan oyuncunun koşu yoluna bounce pas atmalıdır. Havadan pas atılmamalıdır çünkü postun arkasında duran savunma oyuncusu kollarını açtığı için havada atılacak pasın kanalı kapalı olur.

Post oyuncusunun beslenmesinden sonra cut eden oyuncunun savunması vücuduyla onu yavaşlatıp gitmek istediğinde hücum oyuncusu hiçbir mücadeleye girmeden cut’a devam etmelidir.

Şekil: Laker Cut-Contact

Post Pas&Cut Aşamasındaki 4 Cut

Post oyuncusunun besledikten sonra yapılabilecek 4 tane cut vardır. Read&deact basketbol sisteminde pasörün çoklu seçenekleri içerisinde repertuvarında yer alır. Bunun birkaç sonucu vardır.
  1. Oyuncuların postu beslemesi teşvik edilir.
  2. Eğer post beslenirse dışardaki oyunculara pas atmak daha kolaylaşır.  
Post oyuncusu beslendikten sonra yapılabilecek 4 cut şunlardır: 
İki tanesi Sağ ve sol yöne cut, 
İki tanesi laker cut high ve laker  cut low'dur. 

Bu cut aksiyonları read&react basketbolu ilerledikçe  daha sonraki aşamalarda tanıtımı yapılır.

Şekil: Post Beslendikten Sonraki Cut Yönleri 

Yatay cutlar dış taraftaki cutlarla yakından ilişkilidir. Aynı zamanda ilk basamakta öğretilmiştir.


Basketbol eğitiminin bu serisinde read&react basketbol sisteminin post pas&cut aşamasından söz ettik. Özellikle altyapıdaki genç basketbolcu adaylarının taktik gelişimi için read&react basketbol sistemi biçilmiş kaftan olduğunu söyleyebilirim.

Taktik gelişiminizin kusursuzlaşması dileğiyle. Basketbolla kalın.

spacer

OKULUM SINIFLAR ARASI BASKETBOL TURNUVASI | 10Bvs11E - 9Bvs11C

Sınıflar arası basketbol

Sınıflar Arası Basketbol Turnuvası

 Okulum March Madness Kurtuluş Basketbol Turnuvası

Okulum March Madness Kurtuluş turnuvalarında Basketbol branşı maçları da oynandı. Basketbol müsabakaları 3x3 Tek Potada oynanmaktadır. 

Günün müsabakalarında Çeyrek finalden yarı finale gidecek takımların biletleri belli oldu. 10Bvs11E müsabakasında 15-10 maçı kazanan 11E sınıfı yarı finale giden ilk bileti aldı. Günün diğer müsabakasında ise 11Cvs9B karşı karşıya geldi. Çekişmeli geçen müsabakada 11C sınıfı maçı 12-8 kazanarak yarı finalin son biletini alan takım oldu.

Okulum March Madness Kurtuluş Basketbol Turnuvası bu yıl çok az takımın katılımıyla gerçekleşti. Çılgın Mart etkinliği çerçevesinde eleme usulüyle yapılan maçlarda basketbolda son 4 takım belirlenmiş oldu.

Sınıflar arası basketbol turnuvasında 10B sınıfı Beşiktaşlının tüm gayretlerine rağmen Özgün-Büyük İtülüsüne karşı bir süpriz gösteremeyerek turnuvaya veda etti.

Diğer taraftan da Cuma-Eren-Küçük İtülü de çaylaklara çekişmeli geçen maçta şans vermedi. Ancak 11C sınıfı final düşünmesine rağmen oynadıkları basketbolun finalden uzak bir sınıf olduğunu da göstermektedir.

Basketbol maçlarının oynandığı bu haftada okulum march madness kurtuluş basketbol turnuvasının seri başı takımının 11E sınıfı olduğu gözlenmiştir.

Öğrencilerimin okulum march madness kurtuluş spor turnuvaları etkinliğinde basketbolculara yakışır sportmence davranış sergilemelerinden dolayı kendilerini tebrik eder. 11E ve 11C sınıfına da yarı finalde başarılar dilerim.

Maçlardan Kısa Kare

11C vs 9B


11E vs 10B






spacer